mandag 1. oktober 2012

TANKER OM SANNHET

Hvorfor er det så viktig å vite, 
til og med når sannheten gjør vondt?
Det finnes minst to sannheter, 
og sikkert flere. 


Hvem skal bestemme hva som er sannhet for meg?
Jeg kan velge hva jeg vil tro på, 
den ene, 
den andre, 
eller kanskje den tredje sannheten. 
Men hvorfor er det så viktig å ha visshet?
Hvorfor spiller det så stor rolle? 


Det finnes jo også så mange sannheter, 
oppleste, 
vedtatte, 
som ved nærmere ettertanke ikke er annet enn forestillinger. 
Vi tror det er sant fordi vi har tenkt de samme tankene dag ut og dag inn.
År etter år. 


Og hva vet egentlig jeg? 
For deg kan det være en sannhet at din familie mister sin ære,
hvis din datter snakker med en fremmed gutt. 
Mens jeg kan tenke:
”hvordan er det mulig å tro på noe sånt?” 


I dette mylderet av viten, 
er det mer jeg ikke vet, 
enn jeg vet. 
Og når jeg ikke vet, 
blir det så viktig å vite. 


Men hva skal jeg med denne kunnskapen?
Det sies at kunnskap ikke er tungt å bære, 
men den kan også være en byrde.
Til slutt er det allikevel en visshet:
Hadde jeg visst det da, 
det jeg nå vet, 
så hadde alt blitt annerledes. 
Kanskje ikke bedre, 
kanskje ikke verre. 
Bare annerledes. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar